FOTO ALBUM Male škole kristalografije autora Krešimira Molčanova pogledajte OVDJE. FOTO ALBUM Male škole kristalografije autora Aleksandra Višnjevca pogledajte OVDJE. GDJE: Srednja škola „Zvane Črnje“, Carduccijeva 20, 52210 Rovinj KAD: ponedjeljak, 9.11.2015. i utorak, 10.11.2015. OBJAVE: Službene mrežne stranice Grada Rovinja, Službene mrežne stranice Srednje škole Zvane Črnje CILJ: Približiti kristalografiju i mineralogiju učenicima Srednje škole Zvane Črnje i potaknuti ih na razmišljanje o prednostima odabira prirodoslovnih znanosti kao životnog poziva. Rastumačiti važnost poznavanja strukture materije, u svjetlu izravne povezanosti strukture i svojstava/aktivnosti. NAPOMENA: Hrvatska udruga kristalografa organizira ovaj školski seminar kao znak zahvalnosti za gostoprimstvo Srednje škole Zvane Črnje prilikom održavanja 29. Europskog kristalografskog kongresa u Rovinju, odnosno njegove satelitske radionice „Advanced software development for crystallographers“, 20.-22-08.2015. Hrvatska udruga kristalodgrafa je Školi već donirala meteorološku stanicu u vrijednosti 4.000,00 kn. Organizacijski odbor/predavači: dr. Aleksandar Višnjevac, predsjednik HUK-a dr. Marijana Đaković dr. Vladimir Stilinović (modul 1 i modul 2) dr. Krešimir Molčanov (modul 1 i modul 2) dr. Nenad Tomašić (modul 3) dr. Ana Šantić (modul 4) dr Zoran Štefanić (modul 5) Ponedjeljak, 9. studenoga 2015. 9:00 – 9:15 Otvorenje Male škole kristalografije (A.Višnjevac) 9:15 – 10:00 Modul 1 (predavanje, Vl. Stilinović) Snjeguljica i sedam kristalnih sustavaŠto su kristali? Tko ih je prvi primijetio? Kada kako i zašto su ih ljudi počeli proučavati i što su pri tome zaključili? U uvodnom predavanju upoznat ćemo se s osnovnim svojstvima kristalâ i proći kroz više od dva tisućljeća genijalnih otkrića i fenomenalnih zabluda vezanih uz njihovo proučavanje. 10:00 – 10:15 Mali odmor 10:15 – 11:45 Modul 1 (praktična nastava, K. Molčanov) Radionica iz simetrije i „klasične“ kristalografije s modeli kristala iz svih kristalnih sustava te nekim simetričnim predmetima iz svakodnevnog života. Što je to kiralnost? Kiralnost u prirodi (npr. puževi), u svakodnevnom životu (npr. vijci), kiralnost u kemiji i kristalografiji. 11:45 – 13:45 Veliki odmor (pauza za ručak) 13:45 – 14:30 Modul 2 (predavanje, K. Molčanov) Što se nalazi u kristalima?Što je difrakcija, što su elektromagnetski valovi, zašto mikroskopom ne vidimo atome, zašto ih rendgenskom difrakcijom vidimo. Kako funkcionira rendgenska difrakcija? Razne vrste instrumenata, velika otkrića rendgenske kristalografije u posljednjih 100 godina. Rendgenska kristalografija u kemiji i biologiji. 14:30 – 15:45 Modul 2 (praktična nastava, Vl. Stilinović) Na primjerima iz svakodnevice pokazat će se pojava difrakcije i skicirati kako se iz difrakcijom dobivenih podataka mogu izračunati geometrijski podatci koji opisuju strukturu objekta na kojemu je do difrakcije došlo. Primjerice difrakcijom lasera na DVD-u možemo izrmjeriti udaljenost među pojedinim ‘žljebovima’ DVD-a, isto kao što difrakcijom rentgenskih zraka na kristalu možemo izmjeriti udaljenosti među atomima u kristalu. U nastavku, pogledat ćemo kako izgledaju neke kristalne strukture te kakve sve pravilnosti možemo u njima uočiti. 15:45 – 16:15 Pauza uz kavu 16:15 – 17:00 Modul 3 (predavanje, N. Tomašić) Kristalografski laboratorij u prirodi: Taj divni svijet mineralaKako i gdje nastaju kristali u prirodi: od magme, mora, jezera i rijeka do pustinja, vrućih otopina i para. Što su to minerali i gdje ih sve nalazimo? Kakve sve vrste minerala postoje i u koje skupine ih dijelimo? Imaju li svi minerali lijepe kristale i možemo li ih proizvesti u laboratoriju? Utorak, 10. studenoga 2015. 9:00 – 10:00 Modul 3 (praktični dio, N.Tomašić) Upoznavanje s nekim čestim vrstama minerala. Prof. Tomašić će učenicima pokazati minerale koji su dio zbirke GFZ, te će se govoriti o njima. 10:00 – 10:15 Mali odmor 10:15 – 11:00 Modul 4 (predavanje, A. Šantić) Stakla i svijet (ne)reda Što su stakla i kako nastaju. Nalazimo li stakla u prirodi ili ona nastaju samo ljudskom rukom? Koje su vrste stakala, kakva im je struktura i koje metode koristimo u određivanju strukture. Koja su njihova svojstva i zašto su stakla svuda oko nas. 11:00 – 12:00 Modul 4 (praktična nastava, A. Šantić) Upoznavanje s nekim fizikalnim svojstvima stakala, demonstracija taljenja stakla 12:00 – 13:30 Pauza za ručak 13:30 – 14:15 Modul 5 (predavanje, Z. Štefanić) Kako rendgenskim zrakama vidimo strukture proteina?Proteini su izuzetno važni za cijeli živi svijet. Da bismo znali što rade i kako obavljaju svoju funkciju u našem tijelu potrebno je znati kako izgledaju. Ne možemo ih vidjeti pomoću bilo kakvog mikroskopa ma kako jako on povećavao. Ali tu nam opet u pomoć dolaze rendgenske zrake. U predavanju bi se u programu za vizualizaciju Pymol pokazalo nekoliko primjera proteina koji imaju važnu ulogu u ljudskom tijelu. Upoznati ćemo se od kojih građevnih blokova su građeni svi proteinu u našem tijelu i kakvih sve čudesnih oblika oni mogu biti. 14:30 – 15:30 Modul 5 (praktični dio, računalna radionica, Z.Štefanić) U interaktivnoj radionici učenici bi sami probali vizualizirati strukturu nekog proteina, postaviti neke osnovne načine prikaza, mjerili udaljenosti između atoma. Za to bi bila potebna računala (barem jedno na grupu po dva ili tri učenika). 15:30 – 16:00 Pauza uz kavu 16:00 – 17:00 Diskusija, dojmovi, ideje i zatvaranje radionice (M.Đaković)